VR:n hintauudistus ja tarjoukset

Sijainti
Tampere
VR aikoo kokeilla uutta hinnoittelusysteemiä, jossa hinta ei olisi enää sama riippumatta ostoajankohdasta ja matkan ajasta. Asiasta on uutisoinut muun muassa Tekniikka ja Talous. Mitä tuumitte tästä?

Uudistuksen jälkeen siis ruuhka-aikojen liput olisivat kalliimpia kuin hiljaisten aikojen liput. Selville ei kuitenkaan käynyt, että aikooko VR halventaa hiljaisten aikojen hintaa nykyisestä vai nostaa ruuhka-aikojen hintaa nykyisestä. Pahoin pelkään jälkimmäistä ja jos näin on, niin minua sapettaa ainakin. Junalippujen hinnat ovat muutenkin pöyristyttäviä hinta/laatu-suhteessaan. Ja onhan se nyt näppärää, että sesonkiajat, jolloin ihmisiä on paljon liikkeellä (niin kuin nyt esimerkiksi tämä käsillä olevaj oulu), ovat kalliita matkustaa. Eipä ihmisillä ole paljon vaihtoehtoja sen suhteen, että pääseekö töistä lähtemään juuri ja vain juuri ennen joulua vai ei.

Saa nähdä mitä ensi vuosi juna-asioissa tuo tullessaan. Ja saa nähdä näinköhän ongelmitta tänään kotiin pääsen. Toistaiseksi joka joulu kotiin mennessä on ollut joku hämminki...

reissuesa

mannertenvälinen nahjus
Ylläpitäjä
Sijainti
Nokia
Alennettu hinta reilusti etukäteen ostetuille lipuille johtaa parempaan junien täyttöasteeseen. Se voisi johtaa vaikka lippujen halpenemiseen tai rataverkon parantamiseen. Näin kai tässä logiikka menee.

Henkilökohtaisesti en pidä uudistuksesta, koska minulla ei ole tapana ostaa lippuja etukäteen puhumattamaan siitä, että ostaisin liput viikkoja etukäteen. Ostan liput asemalta kun olen todennut ehtiväni siihen junaan, johon olen tähdännyt. Päätän yleensä matkustuspäivän vain muutama päivä etukäteen.

Mitä VR:n lippujen yleiseen hintatasoon tulee, en ymmärrä miten liput voivat olla niin käsittämättömän kalliita. Esim. Tampere - Kokkola -lippu maksaa 42,80 euroa tavallisella junalla ja 48,50 e Pendolinolla. Henkilöautolla matkaa on 302 km ja bensakuluiksi tulee esim. 28,60 euroa (3,02 * 6,4 * 1,48). En voi ymmärtää, että minulle on halvempaa ajaa yksin henkilöautolla tuo matka kuin matkustaa yhdessä satojen muiden kanssa junalla.

VR on mennyt vain huonompaan suuntaan ja sitten ihmettelevät miksi ei käytetä.Jopa Lappiin meno maksaa enemmän,kuin omalla autolla liikkuen vaikka yksin menisi.Minun rottelo kuluttaa 5l/100km naftaa ja sillä pääsen Vaasa -Lemmenjoki hintaan n.50€ ja juna-bussi maksaa 68,30€+bussi Rovaniemi-Inari 54,50+12€ postitaksi=134,80€...+helvetin moinen vaihtorumba+kalliit eineet junassa.Arvatkaa kannattaako junalla kulkea jos auto on muutenkin käytössä vaikka kulkisi ihan yksin.

Sijainti
Tampere
Puhumattakaan siitä, että junat ovat myöhässä, pysähtelevät keskelle metsiä, jäävät kiinni lumeen, eivätkä aina kerro, missä vika on. Haluaisin kulkea junalla. Haluaisin ihan totta kannattaa junaa, mutta VR ei tee sitä oikein helpoksi.

reissuesa

mannertenvälinen nahjus
Ylläpitäjä
Sijainti
Nokia
Nyt VR on alkanut myydä tarjouslippujakin, ilmeisesti halpojen lentojen paineessa:

Helsinki-Seinäjoki 19 €
Seinäjoki-Tampere 9 €
Tampere-Pori 9 €
Helsinki-Oulu 29 €
Helsinki-Kuopio 25 €
Mikkeli-Kuopio 9 €
Helsinki-Turku 15 €
Salo-Turku 5 €

http://www.vr.fi/fi/index/junaliput/tarjoukset_kampanjat/alelahdot.html

Kannus - Tampere maksaa 49 e, mutta pitempi väli Oulu - Helsinki tarjouksessa 29 e, joten ostin tietysti halvemman lipun.

reissuesa

mannertenvälinen nahjus
Ylläpitäjä
Sijainti
Nokia
Top Bottom