Vieraat kielet Ummikkona vieraan kielen keskelle

Sijainti
Tampere
Entinen kämppikseni oppi saksan menemällä Saksaan au pairiksi. Ennen lähtöä hän ei osannut paljon eins, zwei, dreita enempää. Ja nyt hän opiskelee saksaa yliopistossa. Eli maassa kielen oppiminen on siis mahdollista. Mutta taatusti rankkaa.

Minua himottaisi lähteä Italiaan oppimaan kieli. Mutten tiedä, riittääkö kantti. Miten on, kuinka vaikea temppu ummikkona kielen oppiminen on? Onko se paras tai edes järkevin tapa oppia kieltä? Uskaltaisitko sinä lähteä?

reissuesa

mannertenvälinen nahjus
Ylläpitäjä
Sijainti
Nokia
Ellen väärin muista, Venäjän intensiivikurssillani oli yksi kurssikaveri, joka oli mennyt Brasiliaan vaihto-oppilaaksi ihan ummikkona ja oppinut portugalin kielen hyvin. Kyllä kielen voi oppia nopeastikin, esimerkiksi diplomaatit opiskelevat uuden kohdemaansa kielen kolmessa kuukaudessa tyhjästä. Päivät opettelet italiaa hoitolasten kanssa ja illat italialaisen poikaystävän kanssa, niin tulosta syntyy varmasti.

Sijainti
Helsinki
Minähän lähtisin heti minne tahansa kieliä oppimaan, jos vain tilaisuuden saisin! Eräs sukulaiseni opetteli italian aivan itse kirjoja lukemalla ja italialaisille tuttaville puhumalla - eli kyllä se onnistuu, jos on tarpeeksi motivoitunut. Ja olen kuullut, että lasten kanssa oppii aina parhaiten, koska he ovat vasta opettelemassa omaa kieltään, joten heidän seurassa oppii kielen alkeet hyvin.

Ja ainahan sitä voi netistä etsiä kaverin, joka puhuu haluttua kieltä.. keskustelee sitten yöt ja päivät Skypessä, esim. :)

Onhan tuo mahdollista. Tosin tuossa kaverisi tapauksessa tulee ottaa huomioon, että saksa kuuluu samaan "kielisukuun" englannin ja ruotsin kanssa. Ymmärtääkseni jos etenkin jälkimmäistä osaa hyvin niin lähtökohdat ovat hyvät (ainakin itse huomaan ymmärtäväni jonkin verran saksaa vahvalla ruotsipohjalla). Italiakaan ei liene kielistä se vaikein, koska sen ääntäminen ja kirjoittaminen on suomalaiselle melko järkeenkäypää. Varmaan on apua, jos joku sukulaiskielistä (ranska, espanja...) on hyvin hanskassa.

Itselleni kielen oppiminen vieraskielisessä ympäristössä on ehdottomasti paras tapa oppia kieltä. Tosin täysin nollakielitaidolla en ole koskaan lähtenyt liikkeelle. Veikkaisin, että kuitenkin jo vaikka jollain kansalais-/yliopiston alkeiskurssin pohjalta lähteminen onnistuu hyvin. Tietynlaista asennetta tuo vaatii, sillä ensimmäisten kuukausien aikana tuntee itsensä kyllä tyhmäksi todella usein (siis vaikka kielestä vähän pohjaa olisikin).

Itse lähtisin ilman muuta vielä kolmannen kerran, jos siihen vielä tilaisuus ilmaantuu, mutta koska "koulukielet" on käyty jo läpi, niin tosiaan kielikurssin kautta.

Sijainti
porvoo
kielitaidon oppii kyllä vieraassa paikassa, useampi tuttuni on näin tehnytkin. tosin kielikurssi muuton jälkeen on myös useimmilla ollut ohjelmassa, eli ihan omatoimisesti vain harjoittelemalla se ei usein onnaa. oma kokemukseni on jälkimmäinen, muutin Turkkiin enkä jaksanut yrittää harjoitella jokaisen vastaantulevan kanssa ja niinpä kaikki mitä oppi niin valui ulos toisesta korvasta samantien. jos olisin vaan ollut aktiivisempi ja mennyt kurssille niin ei mitään ongelmaa, turkin kieli käyttää myös päätteitä ja on foneettinen joten sikäli helppo suomalaiselle.

Sijainti
Tampere
Mun mielestä on pakko mennä ulkomaille jos halua oppia kieltä täydellisesti ja tutustua uusiin naisiin ja miehiin. Ei pelkää lukemalla kirjoja oppitaan. Ja kun ulkomailla ei pärjää englannilla on pakko puhua senhetkinen kieltä. Alussa ei ymmärtä kaikkia, mutta ajan mittaan se paranee nopeasti.

Itse sain lukiossa päähäni, että haluan oppia viroa. Etsin siis sopivan koulun Tallinnassa, jossa opetus viroksi. Menin pääsykokeisin ja vakuutin olevani motivoitunut opiskelemaan kieltä. Vastoin monia harhakäsityksiä, suomen kielestä ei ole ihan hirveästi hyötyä viron kielen oppimisen kannalta. En ymmärtänyt ensimmäisinä viikkoina koulussa mitään. Vasta kun menin töihin n.vuoden opiskelun jälkeen, alkoi kielitaito kehittyä huimaa vauhtia. Koulussa opin kirjoittamaan ja ymmärtämään, mutta vasta töissä puhumaan. Virossa 1,5v ja pystyn kyllä helposti juttelemaan virolaisen kanssa, vaikka edelleen tulee välillä uusia sanoja, mitä en ymmärrä. Oli kuitenkin kielen oppimisen kannalta hyvä idea muuttaa maahan, jossa ko.kieltä puhutaan!

Top Bottom