Tyttöystävän kanssa ensimmäistä kertaa yhteiselle matkalle eurooppaan. Suosituksia

PJD

Moro,

Kuten otsikko sen kertoo, ollaan paremman puoliskon kanssa suunniteltu yhteistä matkaa johonkin päin eurooppaa. Alustavasti ollaan katsottu matkoja Hanialle, Cran Canarialle, Antalyalle ja Maltalle. Onko näistä kenelläkään kokemuksia? Matkan aika olisi siinä elo-marraskuu akselilla syksyllä.

Hyviä ja huonoja puolia saa laittaa tähän, mielellään hyvillä perusteluilla (hyvä perustelu ei ole "kaverin kaverin serkku oli tuolla ja se vissiin tykkäs joo")

Kiitän ja kumarran näin ennakkoon! :)

reissuesa

mannertenvälinen nahjus
Ylläpitäjä
Sijainti
Nokia
Noista olen käynyt vain Antalyassa. Vai oliko se Alanya, on niin samanlaiset nimet, ei voi muistaa. Heinäkuu oli turhan kuuma ajankohta, yli 30 astetta oli ja ilmastointi piti ostaa hotellissa erikseen. Eri ravintoloiden ruokalistat tuntuivat kovin samanlaisilta ja ruoka keskinkertaiselta. Kauppiaat olivat ärsyttävän päällekäypiä.

Canaria saaret Playa de ingles (vai mikä se oli).
niin sehän on tuttu turvallinen paikka.
Isot hiekkasärkät on, mutta suosittelen ottaa ihan jalkineet jalkaan sinne Dyyneille.
Sielläkin kuulemma oli kuvattu jotain Star Wars kohtauksia.
Että aika siistiä.

Sama homma on, että Tunisiasta löytyy paikka, missä on se Luke Skywalkerin koti siellä.
Mutta en tiedä missä se siellä sitten on. :(

mmm

Ehdottomasti Ranskan Riviera, törkeen nättejä paikkoja lyhyellä etäisyydellä toisistaan. Parhaat paikat Nizza, Cannes, Monaco ja St. Tropez. Ainoa miinus alueella on hintataso pääkatujen ruokapaikoissa, mutta pari kadunkulmaa kun jaksaa kävellä niin hinnat laskevat huolella.

Sijainti
Tampere
Jos kaupunkiloma on vaihtoehto, niin sanoisin, että Italian Firenze. On mahdottoman kaunis kaupunki, ruoka on julmetun hyvää ja se ei ole kaikista pahin turistirysä Italiassa. Toinen kaunis vaihtoehto on Budapest, joka on hintatasoltaankin kohtuullisen maltillinen.

Itse lähtisin Haniaan tai Maltalle. Alanya on enemmän dokauspaikka kuin romanttinen rantakohde. Kanariansaarilla on toki turvallista, mutta siellä on jo ehkä vähän liikaakin suomalaisia.

Suosittelisin keväälle harkitsemaan vaihtoehtona myös Kyprosta. Paljon erilaisia maisemia ja vaihtoehtoja lomalle. Ja halutessaan matkaan tuo paljon lisää, jos poikkeaa myös Turkin puoleiselle alueelle.

Minä voisin kyllä ehdottaa esimerkiksi Kyprosta ta Rodosta :) Itse olen käynyt molemmissa poikaystäväni kanssa ja tykkäsimme paljon :)

Gran Canarian lisäksi kannattaa harkita myös Teneriffaa.

Itse olen kummallakin saarella viikon viettänyt ja Teneriffalla oli paljon enemmän nähtävää ja ihmettelemistä(tulivuori Teide, pohjoispuolen uskomaton vihreys verrattuna etelärantaan, järjettömät satojen metrien korkuiset pystysuorat Los Gigantesin merestä kohoavat kalliot). Lisäksi Teneriffalta kannattaa ehdottomasti tehdä päiväretki lähimmälle naapurisaarelle, eli La Gomeralle ja mennä siellä katsomaan komeita lakeripuumetsiä, joita ei juuri muualla näe.
La Gomera saattaa olla jopa ihan kelpo lomakohde, mikäli haluaa olla enemmän rauhassa, kuin muiden turistien seassa. Ja sieltä sitten päivämatka tai pari Teneriffan rannoille.

Meillä on tosin ollut molemmilla kerroilla auto vuokralla, joten omatoimista saarten kiertelyä on tullut harrastettua. Eli jos luonto ja sen ihmettely kiinnostaa niin Teneriffalle. Mutta jos päätarkoituksena on rannalla makoilu, niin ei liene väliä minkä noista vaihtoehdoistanne valitsette.
Teneriffalle siis ääni täältä.

Ensimmäinen viesti alta pois ja osallistumislupa N8:n arvontaan kuitattu!

Turkki ja Kreikka ovat molemmat ihania kohteita. Turkissa pidän eniten Alanyasta ja se onkin edullisempi kuin esim. Kreikka. Kreikassa esim. Rodos ja juuri Hania ovat romanttisia ja kivoja kohteita, joissa riittää näkemistä mukavasti.

Minäkin kovasti Teneriffan kannalla. Löytyy vilkkaita turistirysiä ja vastapainoksi Teiden tulivuoren lähiympäristön raikkaita havumetsiä..

Elokuussa on vielä usein melkosen kuumaa Kreetalla, mutta jos matkanne osuu syyskuulle niin voin todella suositella.
Leppoisassa ilmassa, vielä lämpimissä vesissä, hyvän ruuan ja juoman äärellä.
Jos kuuma ilma viehättää niin elokuu on ihan hyvä vaihtoehto.

Itse kävin aikoinaan nykyisen vaimoni, silloisen tyttöystäväni kanssa ensimmäisellä ulkomaanmatkalla, kohteena oli Italia. Milanoon lennettiin ja sieltä junalla Venetsiaan (jossa kihlasin vaimoni), loppuloma Riminin rannoilla. Oli aivan mahtava reissu. Ei siis otettu mitään valmispakettimatkaa, vaan sunniteltiin itse paikat ja majoitukset ja liikkumiset. Pari yötä meni italialaisen tuttavan luona. Suosittelen!

Minä suosittelisin Prahaa tosi viihtyisä ja edullinen tai sit jos haluaa juhlia ja olla vaan niin kyllä Playa de Inglesiä yöt voi bailata ja päivät huilailla rannalla.

Sijainti
Hamina, Finland
Me nautittiin perheen kanssa Turkista todella paljon. Ruokakulttuuri oli siellä sanoisinko maukas, ja viihdyttiin hotellissa hyvin. Juuri tämä Alanya kyseessä.

Moi,

Elokuussa kannattaa mennä läntiselle välimerelle ja syksymmällä itäiselle, eli esim. Kypros. Näin saatte hyvät, ei liian kuumat, kelit rantalomalle.

Barcelona on myös hyvä vaihtoehto, yhdistyy hyvin rantaloma sekä kaupunkiloma. Mahtava ja kaunis kaupunki.

Sijainti
Helsinki
Henkilökohtaisesti olen käynyt noista vaihtoehdoista vain Gran Canarialla ja voin sitä suositella suht lämpimästi. Kävin melkein koko saaren läpi, ja parhaita kokemuksia oli vuoristosta sekä Maspalomasista (dyynit). Playa del Inglés oli täynnä turistikauppoja, baareja, yms. Puerto Rico oli kaunista katseltavaa, mutta siellä piti ehdottomasti varoa (varsinkin) intialaisia/marokkolaisia myyjiä ja heidän ns. kauppoihin sisäänheittäjiä. He kauppaavat melkeinpä ilmaisia videokameroita sun muita, mutta eivät päästä sinua kaupasta ulos, jos et osta lisävarusteita elektroniikan lisäksi. Nimimerkillä: matkaseuralaiseni haukuttiin lyttyyn ja minua käpälöitiin. Muuten Puerto Rico on kuin pieni Miami tai muu vastaava glamour-keidas valkoisine veneineen ja korkeine rinneasutuksineen.

Las Palmasiin ei kannata ainakaan omalla autolla lähteä, jos ei omaa mahtavia suuntavaistoja ja liikenne/ajotaitoja kapeilla kaduilla. Parkkipaikankin löytäminen on suorastaan mahdotonta.

Gran Canarialta löytyy muutes IKEAkin. :)

Ehdottomasti paras kokemus on saaren keskustan "vuoristo", jos uskaltaa lähteä kiemurtelevaiselle ajotielle seikkailemaan. Upeita laaksoja ja kukkuloita! Lisäksi ehdottomasti suosittelen Maspalomasin dyynejä, kera hengityssuojan ja sukkien. (Dyyneillä auringon ottaminen ei onnistu - parissa minuutissa on iho päällystetty hiekalla.)

Muista maista voin sen sanoa, että jos Kreikkaan halajaa, suosittelen Santorinin saarta (pieni saari, upeita maisemia esim. Ian kaupungin auringolasku, romanttinen paikka, eikä niin turistirysä kuin Kos ja Rhodos).

Maltalla en ole käynyt, mutta en ole siitä suuria kehuja kuullut keneltäkään.

Mukavaa reissua, minne ikinä sitten menettekin!

Suosittelen vahvasti myös Italian Sardiniaa vaihtoehtona, ainakin meille toimi hyvin :) Hienoja maisemia ja muutenkin hienoa seutua.

Top Bottom