Mitä luet matkoilla?

Sijainti
Tampere
Pitääkö matkalukemisen olla jonkin tietynlaista? Itse kun nappaan mukaan yleensä jonkun suhteellisen kevyen (niin sisällöltään kuin fyysisiltä ominaisuuksiltaan) opuksen, en ole koskaan tullut tarkemmin ajatelleeksi matkalukemisen funktiota. Monesti valitsen vielä sellaisen kirjan, että jätän sen sitten kuljeksimaan jonnekin, etten mukanani Suomeen takaisin raahaa.

Mutta voiko matkalukemisen valinnalla olla merkitystä?

reissuesa

mannertenvälinen nahjus
Ylläpitäjä
Sijainti
Nokia
Pitkille lentomatkoille otan nykyisin aina romaanin mukaan, koska sen avulla matka tuntuu paljon lyhyemmältä. Nukkumaan en kuitenkaan pysty koneessa. Ei sillä minusta ole väliä mistä kirja kertoo kunhan on mukaansatempaava. Pelkkä matkaopas ei pitkällä matkalla riitä lukemiseksi. Joitakin todella hyviä kirjoja on sattunut matkalukemiseksi, ainakin Juoppohullun päiväkirjat ja Millenium-trilogia. Ostan halpoja pokkareita ja mielellään käytettynä divarista. Kotiin en kerää kirjoja, vaan laitan divarissa vaihtoon tai jätän jonnekin majapaikkaan.

Joskus olen lukenut tapahtumiltaan matkakohteeseen sijoittuvan romaanin. Private Dancer oli jännittävä ja koskettava kertomus Thaimaasta:

Sijainti
Tampere
Mussa on kyllä se hyvä/huono puoli, että nukun ihan autuaasti kaikissa kulkuvälineissä (paitsi, luojan kiitos, polkupyörässä). Siksi meni reililläkin monta kaunista maisemaa ohi, kun kolkuti kolkuti, junan kolina tuuditti minut uneen kuin vauvan konsanaan.

Mutta niin, siihen lukemiseen. Pokkarit ovat kyllä varmaan kovakantisia parempi vaihtoehto. Eivät paina paljoa, eivät selkää, eivätkä jätä kulman kuvaa poskeen, jos sellaisen kanssa sattuu nukahtamaan. :)

Sijainti
Helsinki
Kannatan myös pokkareita, koska ne muotoutuvat matkatavaroihin tarvittaessa (repussa muutama pokkari on kauniisti mytätty ja kupristeltu uuteen uskoon). Kerran Kreikassa ollessani luin rannalla kasan keveitä huuhaa-kirjoja, joita hotellissa sattui olemaan. Rantalomilla ei ehkä Tolstoin romaanit ole kaikista parhainta luettavaa, vaan suosittelen helppoa ja rentouttavaa lukemista.

Onkohan muuten muissa Suomen kaupungeissa kuin Jyväskylässä sellaisia kiertäviä kirjoja, joita voit jättää vaikkapa bussipysäkin penkille seuraavalle halukkaalle luettavaksi? En nyt muista millä nimellä niitä kiertokirjoja kutsuttiin, mutta vastaani pari kertaa on sellaisia tullut. Niissä on sisäkannessa oma merkintänsä. Luettuaan ne voi laittaa taas kiertoon.

Sijainti
Tampere
Onkohan muuten muissa Suomen kaupungeissa kuin Jyväskylässä sellaisia kiertäviä kirjoja, joita voit jättää vaikkapa bussipysäkin penkille seuraavalle halukkaalle luettavaksi? En nyt muista millä nimellä niitä kiertokirjoja kutsuttiin, mutta vastaani pari kertaa on sellaisia tullut. Niissä on sisäkannessa oma merkintänsä. Luettuaan ne voi laittaa taas kiertoon.

Jep, kyse on BookCrossingista. Harrastin sitä joskus, mutta se vähän jäi. Mainio harrastus kyllä kaikin puolin!

Niin ja lisäys, noita BookCrossing-kirjoja voi kyllä ihan hyvin jättää maailmallekin. Olen esimerkiksi ystävän puolesta vapauttanut kirjan Englannissa. Ja yksi suomalainen muumikirja on vapautettu esimerkiksi Japanissa. Sitten sitä kirjan matkaa voi seurata Internetin ihmemaassa.

Sijainti
porvoo
itse ostan lehtiä matkan varrelta joita luen, mutta pokkarit on myös hyviä. en lue fiktiota paljon joten kaikki muu kotona lukematta jääneet kirjat kelpaa.

Sijainti
Keuruu
Mä käyn hakemassa kirpparilta Harlekiineja tai jotain muuta kevyttä luettavaa, jotka voin jättää hotellin aulaan muiden suomalaisten iloksi :)

Minä luen yleensä jotain matkakohteeseen liittyvää ja ostan sen paikan päällä. :)

Lonely Planetsin eBook oppaita on ihan kiva selata vaikka pidemmillä lennoilla. Phabletilta varsinkin kätevää lukea :)

Sijainti
Turku
Pokkareita mukaan. Niitä voi sitten jättää majapaikkoihin tai ehkä vaihtaa siellä. Paluumatkalle ja reissujen loppuosille paikallisesta kirjakaupasta lisää pokkareita. Ostan lomapokkarit yleensä kirppikseltä pariin euroon. Ei kirpaise niin paljon jättää kyydistä.

Top Bottom