Matkapäiväkirjat

Sijainti
Tampere
Kuinka monella on aina mukanaan Moleskine? Tai joku vihkon reuna, johon mietteitään kirjoitella?
Kävin kaverini kirjahyllyllä ja pelon sekaisela kunnioituksella sormeilin lehteilevien niteiden selkiä: siinä oli matkapäiväkirjoja vuosikausien ajoilta. Kenenkään hän ei anna niitä lukea, mutta siinä ne nököttävät kuitenkin kirjahyllyssä.

Olisihan se kertakaikkiaan ihanaa joskus myöhemmin päästä lukemaan omia kirjoituksiaa, mutta minä olen itse ainakin niin käsittämättömän laiska kirjoittamaan päiväkirjaa. Unohdan ja ahdistus, kun on niin paljon kirjoitettavaa ja luovutan. Olisiko vinkkejä, miten päiväkirjailun saisi toimimaan.

Tai onko muita ideoita, joiden avulla dokumentoida matkojaan? Tapasin Brysselissä hostellin aulassa pojan, joka viikoittain teki matkastaan kuvakollaasin internetiin ystäviensä ihmeteltäväksi. Ja kyllähän niistä sitten itsellekin kertyy mukavia muistoja, joita jälkikäteen selata.

Mutta niin. Matkapäiväkirjat. Miten suhtaudutte niihin?

reissuesa

mannertenvälinen nahjus
Ylläpitäjä
Sijainti
Nokia
Aloitin matkablogin kirjoittamisen pitääkseni sukulaiset perillä siitä missä oikein olen menossa. Matkakuvia aloin julkaista netissä jo aiemmin. Netissä kuvien julkaisu on myös yksi tapa varmuuskopioida kuvat (en tosin täyskokoisena yleensä julkaise). Minulla ei ole tapana soitella ulkomailta, tekstiviestejä hieman lähettelen netin kautta. Vanhemmillani ei ole nettiä, mutta he ovat käyneet silloin tällöin katsomassa siskollani blogiani ja kuviani.

Tänne foorumillekkin voi muuten perustaa matkapäiväkirjoja jos niin haluaa. Thaimaa-osiosta yksi sellainen jo löytyykin: Tammikuuni Thaimaassa.

reissuesa

mannertenvälinen nahjus
Ylläpitäjä
Sijainti
Nokia
Jotkut tekevät matkablogin kirjoittamisesta ammatin itselleen. Esim. Nomadic Matt on jo vuosia elättänyt itsensä kirjoittamalla maailman kiertämisestään blogia ja myös myymällä matkailuaiheista e-kirjaansa.

Toiset taas pysähtyvät suosikkikohteeseensa ja hankkivat elantonsa bloggaamalla. Esimerkkinä tästä on How To Live In Hawaii: A guide for new and future residents -blogin kirjoittaja. Myös Balille asettuneeseen ammattibloggaajaan olen törmännyt. Nämä siis englanniksi, suomeksi ei taitaisi riittää lukijoita.

Sijainti
porvoo
minä kannan mukana miniläppäriä ja kirjoittelen siihen (blogia). huono puoli tietysti sitten kun virtaa ei ole saatavilla niin aika nopeasti loppuu kirjoittelut.

Top Bottom