reissuesa

mannertenvälinen nahjus
Ylläpitäjä
Sijainti
Nokia
Afrikassa olen käynyt vain kerran, 2 vk matka Gambiaan v. 2007 (6-20.3). Halusin korkata Afrikan mantereen ja Gambia oli valinta sen takia kun sinne sai halvalla tarjouslennot, yleensähän muualle Afrikkaan lentäminen on aika kallista, ehkä ihan Pohjois-Afrikkaa lukuun ottamatta. Lensin Ryanairilla Frankfurtiin ja jatkoin Condorilla Banjuliin. Majoitukset hankin paikan päältä pääosin Lonely Planetin matkaoppaassa mainituista paikoista.

Yllä oleva kuva on otettu pääkaupunki Banjulin keskustassa. Monista aikuisista poiketen lapsilla ei ollut mitään kuvaamista vastaan, vaan he pyysivät, että ottaisin heistä kuvan.

Kuva on otettu pääkaupunki Banjulin keskustassa. Banjulista ei uskoisi, että se on jonkin maan pääkaupunki. Siellä on vain 50 000 asukasta ja se vaikutti sitäkin pienemmältä.

Taksikuski ja tarjoilija naureskelivat minulle kun kieltäydyin marijuanan hankkimisesta sanoen sen olevan laiton huume.

Muistan matkalta myös, että minulla ei ollut vatsavaivoja ollenkaan Gambiassa. Pankkiautomaatit eivät aina toimineet, joskus piti kierrellä kunnes yksi toimiva viimein löytyi.

Paluulento oli 6 h myöhässä, joten myöhästyin jatkolennolta. Vasta aikoja myöhemmin tajusin, että minullahan oli matkavakuutus ja olisin ehkä saanut korvauksen uuden jatkolennon hankkimisesta.

Reissuesan matkakuvat | www.matkablogi.fi

Viimeksi muokattu:
Olen käynnyt kaksi kertaa Sambiassa kolmen viikon reissulla. Kummallakin matkall olin 5-päivää ns. puskassa teltan kanssa ja voin sanoa että mitään niin hienoa en ole kokenut.

Gambia vaatii tiettyä mielenlaatua

Olen vieraillut Afrikassa yhdeksässä eri maassa. Ovat kaikki olleet varsin mielenkiintoisia matkoja. Varottaisin kuitenkin ensi kertaa sienne päin lomalle lähteviä, että kulttuuri ja ihmiset ovat hyvin erilaisia kuin täällä Euroopassa ja sen lomakohteissa. Kenties paras esimerkki on Gambia, jonne järjestetään Suomesta valmismatkoja. Jos lähdet sellaiselle, niin varaudu siihen, että ns. bumsterit (rahan tai muun perässä turistien seuraan häikäilemättömästi ja pyytämättä roikkumaan jäävät nuoret miehet) liittäytyvät seuraasi ihan jatkuvalla syötöllä. Kun olet päässyt edellisestä eroon, niin heti seuraava iskee kimppuusi. Se voi olla todella rasittavaa hiemankin omaa rauhaa arvostaville, sillä näistä bumstereista et hevin pääse edes kauniisti tai vähemmän kauniisti puhumalla, vaan he jäävät roikkumaan seuraasi/seuraanne kymmeniksi minuuteiksi tai jopa tunniksi, vaikka kuinka pyytäisi tätä jättämään sinut/teidät omiin oloihinne. Saattavat olla jopa niin rasittavia suomalaisen mielestä, että jotkut suomalaiset Banjulissa eivät enää parin päivän kuluttua halunneet poistua lainkaan hotellin alueelta (jossa ainoastaan sai olla rauhassa ja oli kuitenkin uima-altaat, ravintolat, oma uimaranta ja muut palvelut). Joten tähän asiaan kannattaa Afrikkaan matkaajan perehtyä, sillä köyhyys ajaa kerjäämään joskus epätoivoisin keinoin ja tavoin.

reissuesa

mannertenvälinen nahjus
Ylläpitäjä
Sijainti
Nokia
Bumsterit kuriin?

Gambialainen lehti Daily Observer kirjoittaa 1.11.2011, että matkailuministeri julkistaa nollatoleranssin bumstereille (Tourism minister declares zero tolerance for bumsters).

Bumstereita aiotaan lähettää kaduilta turisteja häiritsemästä vankeuteen, maataloustöihin ja rantoja siivoamaan. Kansalaisia kehoitetaan toimimaan poliiseina ja ilmiantamaan bumstereita.

Top Bottom