Matka"neitsyt"

Oon ite ns. köyhästä perheestä, jolla ei koskaan ollut varaa matkailla kun oltiin nuorempia. Käytiin korkeintaan korkeasaaressa tai särkänniemellä kerran kesässä, jos sitäkään. Se oli sinänsä aika surullistakin kasvaa oloihin, jossa kaikki koulukaverit kertoo espanjan ja thaimaan matkoistaan koulujen alettua. Häpesin sitä omalla tavallaan, aina ala-asteelta yläasteelle. Nykyään aikuisena olen kuitenkin viimein alkanut saavuttamaan paremman elintason, ja pitäisi ponnahtaa ensimmäistä kertaa taivaalle ja katsoa maailmaa lintujen perspektiivistä. Jännittävä kokemus varmasti kenelle tahansa. Olen miettinyt pitkään matkakohteita, jonne pitäisi ensimmäiseksi päästä lentämään. Mielessäni on pyörinyt aina Dami, Lontoo ja Saksa, itäeuroopan slaavilaiset tienoot, Thaimaan turistirysät sekä Japani. Tietyllä tavalla budjettia ajatellen olen suunnitellut noin tonnin panostusta, joten haluaisin teidän kokeneempien matkailijoiden neuvoja ensimmäisen ulkomaan matkani (olen virossa käynyt mutta lasketaankohan sitä edes) kohteesta? Hostellit jne opiskelijamajoitus on ehdottomasti koettava, ja olen oppinut selviämään vähällä. Haluaisin retkeltäni kuitenkin elämyksiä, hauskaa meininkiä, rock n' rollia. Mikä paikka on paras menettää "neitsyyteni".

Sijainti
Tampere
Mä en voi olla suosittelematta Lontoota. En vaan voi.

Lontooseen pääsee lentämään halvasti Tampereelta RyanAirilla. Siellä (ymmärrettävistä syistä) kaikki puhuvat englantia. Se on helppo ja yksinkertainen paikka aloittaa maailmaan tutustuminen. Nähtävyyksiä on paljon, perusjutut löytää jo pelkästä metro-kartasta. Metron käyttö on NIIN helppoa, se on selkeyden huipentuma, metro kun voi kulkea vain kahteen suuntaan. Välimatkat ovat siedettäviä. Kohtuuhintaisia hostelleja on kasapäin.

Ja sitten Lontoossa on niin erilaisia kulmia. On ilmaisia museoita (Natural History Museum suosikkini), moderia maalaustaidetta (Tate Modern), antiikkia antiikkia (Portobello Road), järjetön katedraali jonka kupoliin voi kiivetä (St. Paul's), shoppailukatuja riittämiin (Oxford Street), erilaista menoa (Soho, Camden Town, joista jälkimmäiseen voi hukata päivän, kaksi, viisi ja se vie sydämen sata nolla) ja tietenkin: musikaalit, joihin puolella hinnalla lippuja kannattaa hakea Leicester Squarelta päivällä jo. Itse näin Chicagon, Leijonakuninkaan ja We Will Rock You:n. Jos Queenin musiikista tykkää, viimeinen rokkaa kyllä.

Lontoo. Se vaan on. Ja kerron mielelläni enemmän ja tarkempia vinkkejä, jos haluat. :) (Asuin siis puoli vuotta Englannissa ja kaikki kaverini halusivat tulla moikkaamaan mua Lontooseen, joten osaan sen aikalailla paremmin kuin Helsingin... :D )

Hei! Lontoo on kyllä pyörinyt mielessä, ja brittiläinen meininki tuntuu jotenkin kotoisalta. Mihin ajankohtaan lontoo on kauneimmillaan? olen itse aika maanläheinen tyyppi, ja nautin todella kesästä ja puistoissa oleskelusta.. myös ug rock-aktiviteetit kiinnostaa :)

Sijainti
Tampere
Sanoisin, että keväästä syksyyn Lontoo on kaunis aina. Jos tykkään puistoista, niin sitten ehdottomasti joku touko-kesäkuu. Hyde Park esimerkiksi on todella upea paikka samoilla ja fiilistellä meininkiä. Se on suurkaupungin keskustassa palanen rauhaa ja luontoa. Ihana paikka kaikin puolin.

Ug rock-tyyppinä tulet rakastumaan Camden Towniin yhtä paljon kuin minäkin. Se on sellainen punk/rock/alternative -henkinen kaupunginosa, jossa on paljon pieniä markkina-alueita, tatuointiliikkeitä, katukeittiöitä ja koju-myyntiä. Itsetehtyä, pientaiteilijoita, erikoista ja kummallista. Siellä on myös vanha talli, jossa on säilötty kuninkaallisten hevosia. Siellä on edelleen nähtävillä tiettyjä elementtejä noilta ajoilta. Äärettömän viehättävä paikka. Ja jos sinne eksyy, sieltä ei meinaa raaskia lähteä poiskaan ollenkaan. Sinne kyllä helposti eksyykin, se on niin sokkeloinen mesta.

Lontoo on kyllä ollut vierailemistani suurkaupungeista jotenkin kaikista lämpimin ja maanläheisin. Suosittelen. Ehdottomasti.

Sijainti
porvoo
olen samaa mieltä että Lontoo on loistava kohde mutta Lontoo on myös p**keleen kallis, hostelleineen ja kaikkineen. eli jos tarpeeksi rahaa on niin sinne ehdottomasti, mutta jos ei niin Budapest on halpa, tai mainitsemasi Amsterdam on mukava myös. Barcelonassa on aika halpaa vaikak lennot on enempi, ja se on todella elävä kaupunki etenkin kesällä.

Top Bottom