Kysymyksiä Kiinasta?

Sijainti
Peking, Kiina
Moi! Kiina on kyllä kuin monta "pientä" maata yhdessä, itse oleskelen Pekingissä. Kiinnostaa etta mikä on yleisesti tunnelma sielä missä paikassa asutkaan? ja ainakin kolmen eri maan rajan kanssa? Noista eteläisistä olen itse käynyt vain Xiamenissa (ja shenzen visahyppyja ei lasketa). Sielä huomasi sellasta etelänrentoutta, mutta itseasiassa aika monesta paikkaa jos tulee takasin Pekingiin niin tuntee sen suurkaupungin kylmyyden ihmisissä. Esim Nanning on kovin mielenkiintonen paikka, mutta täällä kun sen mainitsee vastaanotto ei ole suuri:)

Ja tietysti "beijingerinä" haluaisin kysyä Yunnanin ilmanlaadusta? Sielä ei ainakaan ole saastuttavia hiilivoimaloita lämittämässä kämppiä olettaisin=)

Sijainti
Hara village, Yunnan, Kiina
Juu, olen asunut kauimman aikaa Yunnanissa, mutta myös Harbinissa ja Wuhanissa ja matkaillut ympäriinsä jonkun verran alkaean 1995. Täällä ollaan Burman rajan pinnassa, mutta eihän siitä rajasta yli pääse täälläpäin. Mutta Yunnan on kyllä hyvin monipuolinen. Maisemaa löytyy viidakosta vuoristoon ja eri vähemmistöjä provinssissa on 25. ihmiset on tottuneet erilaisuuteen. Ja ensimmäiset sanat, jotka opin tiibetiksi olivat sonii nonii, mikä tarkoittaa huomenna tai ylihuomenna eli karmea kiire ei ole minkään kanssa.

Ja täällä pohjois-yunnanissa ilma on puhtaampaa kuin suomessa, koska juuri minkäänlaista teollisuutta ei ole ja liikennettäkin suht vähän.

Top Bottom