Kriittiset etikettiasiat

Sijainti
Tampere
Kulttuurien kohtaaminen voi olla joskus jopa vähän vaarallista, ellei ihan tiedä, mitkä maan tavat on. Ja maassahan mennään maan tavoilla, niin kuin olisi muutamien "minähän teen just niinku kotonakin" -ihmisten syytä muistaa. No, ellei nyt ihan vaaralista, mutta ainakin epäkohteliasta on olla tietämättä, miten kuuluu toimia.

Itse olen pari kertaa raaputtanut päätäni näiden poskisuudelmien kanssa. Ketkä haluavat kaksi suukkoa, ketkä kolme, kenelle pelkkä kättelykin on jo liikaa... Myös tipin jättämien on hankalaa välillä.

Mutta kun veri vetää koko ajan kauemmas, olisi kätevää tietää, missä maassa kumarretaan kättelyn sijaan. Missä maassa puhutellaan aina teititellen. Missä maissa viranomaisia ei kannata lähestyä miten sattuu. Mitkä ovat ne maat, joissa ravintoloissa tippi kuuluu laskuun ja missä ei.

Jaa viisautesi!

reissuesa

mannertenvälinen nahjus
Ylläpitäjä
Sijainti
Nokia
Nyt kun pitkästä aikaa olen Venäjälle menossa, yritän muistella etikettiä Venäjällä. Sinuttelu ei käy, vaan on teititeltävä kaikkia. Naisia ei yleensä kätellä, mies maksaa naisseurassa kaiken, kukkia on annettava ehdottomasti pariton määrä. Jotain pikku lahjaa olisi vietävä eka kerralla kun menee kylään.

Top Bottom