Kokemuksia henkilökortilla matkustamisesta?

Sijainti
Tampere
Mietiskelin, että onkohan tämä oikea lokero tälle kysymykselle, mutta no... kokeillaan.

Eli aion tässä kohtapuoliin hakea uuden passin ja aloin itsekseni miettiä, että pitäisikö edes harkita sitä henkilökorttia. Onko siitä mitään hyötyä/iloa/selkeää etua passiin nähden?

Oletteko matkustaneet henkilökortilla? Onnistuuko se oikeasti vai nihkeilevätkö jotkut maat/kaupungit/lentokentätä asian suhteen?

Poliisin nettisivujen mukaan hinta viiden vuoden passilla ja henkilökortilla on kokolailla sama. Passilla pääsee kuitenkin kauaskin, henkilökortilla tiämmä ei? Onko tässä oikeasti ainoa ero välineiden ero?

Mitä olen unohtanut ottaa huomioon?

(Jessus mikä kyselyikä... :D)

reissuesa

mannertenvälinen nahjus
Ylläpitäjä
Sijainti
Nokia
Ei kai henkilökortti ole missään suhteessa parempi matkustusasiakirja kuin passi. Kooltaan se on kätevämpi, mutta tuskinpa kukaan sen takia hankkii passin sijaan henkilökortin. Hinnaltaankaan henkilökortti ei ole halvempi kuin passi.

Jossain tapauksissa henkilökortti voi sopivasti täydentää passia. Esim. kun joutuu lähettämään passin konsulaattiin viisumia varten, voi sinä aikana tehdä ulkomaanmatkan Eurooppaan henkilökortin avulla. Passivarkauden jälkeen voi henkilökortilla olla myös arvoa pelkkään passikopioon verrattuna.

Miten muuten todistat henkilöllisyytesi sen jälkeen kun passisi on varastettu jos ei ole henkilökorttia? Jos sinulle lähetetään Suomesta rahaa Moneygramin tai Western Unionin avulla, tarvitset usein myös henkilöllisyystodistuksen siirtokoodin lisäksi. Ajokortti saattaa riittää, mutta henkilökortti olisi hyvä tuossakin.

Itse en ole saanut vielä hankittua henkilökorttia, vaikka on mielessä monesti käynyt. Joudun työni puolesta tarkistamaan usein ihmisten henkilöllisyyksiä ja monelta tuntuukin löytyvän henkilökortti ajokortin ohella. Nythän on ollut puhetta siitä, kuinka ajokortti on henkilöllisyystodistuksena epäluotettava.

Henkilökortti on kooltaan passia näppärämpi. Itse olen onnistunut hukkaamaan passini kerran laivan hyttiin, josta ystävällinen siivooja sen kuitenkin korjasi ja sain passin takaisin. Lompakkoa en sijaan ole onnistunut vielä toistaiseksi hukkaamaan, joten Viron/Ruotsin reissulle henkilökortti voisi olla parempi vaihtoehto :)

Jos henkilöllisyys joudutaan tarkistamaan, tarkistajat voivat olla melko ronkeleita henkilöllisyystodistuksen kunnosta. Itse olen kuullut kauhutarinoita, jossa passintarkastaja on alkanut nillittämään passin kelpoisuudesta, kun se on taskussa nuhraantunut ( sivu taittunut selvästi tai jokin sivu repeytynyt.) Henkilökortti lieneekin kestävämpi vaihtoehto sääilmiöitä ja humalatilaa vastaan.

Suurimmassa osassa EU- maista ei tarvitse passia. Vaikka Schengen-sopimus poistikin maiden väliset rajatarkastukset, on passi silti hyvä olla matkatessa mukana. Irlantiin ja Britteihin passi tarvitaan aina. Myös schengen.massa henkilöllisyys on pystyttävä todistamaan, eikä monessakaan niistä hyväksytä muuta henkilötodistusta kuin passi.

Henkilökorttia voi muuten nykyään käyttää myös sähköiseen allekirjoitukseen. Hyöty tosin on kyseenalainen, kun vallalla tuntuu olevan sähköinen tunnistautuminen verkkopankkitunnusten avulla :)

Top Bottom