Minulla, ja varmasti monella suomalaisella, on ollut oma käsityksemme siitä mitä Italia on ja millaisia italialaiset ovat. Olen matkoillani tavannut ihmisiä, jolle italianmatkasta on tullut ikävä kokemus, johtuen esim varkauksista tai italialaisesta temperamentista. Minulla oli todella vahva ennakkoluulo maata kohtaan ja ne estivät minua matkustamasta sinne yli 20 vuoden ajan.

Toissakesänä tein ensimmäisen italianmatkani, silloin Venetsiaan. Upea kaupunki, taivaallinen ruoka ja varsin erilainen elämys, sillä esim ambulanssit kulkivat vedessä, busseista puhumattakaan. Turistit haluttiin kyllä pitää nähtävyyksien parissa ja muutenkin vaikutti siltä, että paikalliset halusivat elää omissa oloissaan. Kaupungista jäi, sen erikoisen kauneuden ja erinomaisen ruokakulttuurin vuoksi, erittäin positiivinen kuva.

Viime kesänä innostuimme jo pidemmälle. Lensimme Rooman kautta Sisiliaan ja matkasimme bussia ja junaa käyttäen Cataniasta Agrigentoon ja sieltä Palermoon. Hieno kokemus, suosittelen lämpimästi Sisiliaa matkakohteeksi muutenkin kuin rantalomalle. Maaseutu siellä on kaunista ja mikäli on kiinnostunut historiasta, löytyy sieltä runsaasti jäännöksiä Kreikan ja Rooman vallan aikaisista temppeleistä ja rakennuksista. Turistit/ulkomaalaiset haluttiin mielellään ohjata perinteisten turistikohteitten pariin, sama oli ruoan kanssa - pizzaa, pastaa ja tavallisia turistiruokia tarjottiin melkein joka paikassa. Niitä kannattaa välttää, niitä saa Suomestakin. Uskalla kysellä ja syödä paikallisia ruokia, italialainen ruoka on mielestäni parasta maailmassa. Sisilian kaupunkien elämäntyyli, ja erityisesti liikenne niissä, on kokemus. Ihmiset ovat upeita, liikennettä voi seurata sivusta ja huvittua, autoilua esim Cataniassa en uskalla edes ajatella. Anarkia korvaa liikennesäännöt mutta paikalliset hallitsevat homman ja se on osa heidän elämäänsä.

Sisiliasta läksimme junalla mantereelle. Napoli oli SE paikka, se paikka josta eräs työkaverini kerran sanoi: Jos haluat totaalisen matkaelämyksen, mene Napoliin! Oikeassa oli. Kaupungin pulssi oli kiihkeä, meteli valtava, kaikkea oli yllin kyllin. Kaunista oli, rumaakin oli, kaikki jonkinlaisessa kakofonisessa harmoniassa. Kaupungissa sekoittui rikkaus ja köyhyys, rumuus ja kauneus, meteli ja hiljaisuus. Olen käynyt esim Nairobissa, mutta Napoli nappaa pokaalin elämyksen antajana.
Siis: Jos haluat totaalisen matkaelämyksen, mene Napoliin!

Roomasta en viitsi kirjoittaa. Kaupungista on kirjoitettu niin paljon ja se on jo entuudestaan tunnettu, että minun ei kannata siitä paljoa kirjoitella. Kaunis kaupunki, täynnä historiaa ja nykyaikaa somasti käsi kädessä. Rooma täytyy kumminkin kokea itse, miljoonat ihmiset tekevät sen joka vuosi, eikä syyttä.

Yhteenvetona voin sanoa että oli sääli, että omat ennakkoluuloni pitivät minua niin pitkään poissa Italiasta. Matkustakaa Italiaan, ihmiset hyvät, ja nauttikaa vanhasta maasta, sen luonnosta ja ennen kaikkea sen ihmisistä.
Olen kuullut paljon varkaista ja taskuvarkaista. Itselläni ei ole niistä minkäänlaisia kokemuksia, enkä ole viime vuosina tavannut ihmisiä, joilla sellaisia olisi. Väkivaltaa esim Napolissa on, Palermosta puhumattakaan. Näissä kaupungeissa on maffialla tukeva jalansija, ja ammuskelua sattuu. Uskon, että suomalaisella matkailijalla on sen verran järkeä päässä, että sen avulla pärjää paikassa kuin paikassa. Kunhan välttää turhat riskit ja on varovainen niin kyllä pärjää. En kokenut Italiaa vaarallisena. Sen sijaan koin sen kauniitten, tyylikkäitten ja ystävällisten ihmisten kauniina maana, jotka ovat ylpeitä maastaan ja siihen heillä on totta vie aihettakin.
Siispä, neuvoni teille on - matkustakaa Italiaan, kokekaa Italia!

Sijainti
Helsinki
Tuohon taskuvarasasiaan voin sen verran todeta, että jokaisessa maassa niitä pitkäkyntisiä on, ja on täysin matkaajasta itsestään kiinni joutuuko uhriksi. Olen käynyt maissa, joista minulle on varoitettu tuhanteen kertaan, kuinka pahoja varkaita siellä on, eikä minulta ole ikinä mitään varastettu. Joten jos osaa huolehtia omista tavaroistaan ja tietää mitä tilanteita välttää, niin ei pitäisi olla pelkoa varkaista missään maan kolkassa.

Juuri niin. Täällä kotimaassakin voi joutua rosmojen uhriksi. Sama varovaisuus ja terve järki ulkomailla kuin kotona, niillä pärjää pitkälle.

Top Bottom