Italia- lyhyt matkakertomus

Ajattelin jakaa teille mun reissun italiassa olosta!:)

Kävin Italiassa n. ½v sitte isän, hänen naisystävänsä ja pikkusiskoni kanssa.
Säät suosivat sen 2 viikon ajan, joten kaikki päällimäiset muistot ovat loistavia :)
Alkuun olimme jossakin pohjois-italiassa pienessä kylässä oikestaan, siellä oli ihana vanhakaupunki-fiilis ja ihmiset oli tosi ystävällisiä ja ihanan tuttavallisia. Yövyttiin tosi erikoisessa hotellissa, kaikki huoneet olivat erilaisia ja se loi tosi jännän fiiliksen, taidettii jopa olla ainoat jotka yöpyi sen 3 päivää tuossa hotellissa ja niimpä henkilökunta moikkasi myös kaduilla iloisesti jos sattui törmäämään heihin.
Pari päivää kului kylää tutkiessa ja niinsanotuissa "shopping villageissa", jotka olivat siis kyliä joita ympäröi muurit ja nämä kylät olivat täynnä outlet- myymälöitä! Ah mikä unelma shoppailuhullulle!:D (oon hyvin pahoillani, etten nyt muista niiden kyseisten kylien nimiä, koska oon heittäny niide alekuponkivihkoset pois) josta tulikin mieleen, että turisteille jaettiin yleensä infopisteessä erinlaisia etu- ja alennuskuponkeja/kortteja.
Sen voin kyllä sanoa että nämä shoppailu-kylät sijaitsivat usein enempi maaseudulla, koska eihän sellaista mahtuisi keskustaan rakentamaan, mutta onneksi meillä oli matkassa automme.

No parin päivän päästä suuntasimme Roomaan! Sinne menikin ajaessa se joku 10tuntia, ei siis tosiaankaan välimatkan ajamisessa, vaan ennemminkin Roomassa harhailusta ilman navigaattoria, kun yrittää löytää hotellia. Aika uhkarohkeaa ja turhauttavaa, mutta taitavana kuskina isäni ja kartanlukijana hänen naisystävänsä, löysimme kyseisen hotellin, joka ei ollut edes kaukana keskustasta!
Roomassa pitikin katsoa kaikenmaailman nähtävyyksiä: colosseum, vatikaani, espanjalaiset portaat.. ne olikin aikalailla kaikki mitä käytiin katsomassa, mutta esim Vatikaaniin vierähti helposti kokonainen päivä, vaikka opastus oli mukana (onneksi olikin, muuten emme olisi saaneet reissusta puoltakaan irti).
Mutta koska varsinkin espanjalaisten portaiden edestä avautui ihana merkkikauppojen-taivas on mun pakko himoshoppaajaana sanoa, että oliha se pakko päästä shoppaamaanki pariksi päivää ja onneksi sen ehtikin tehdä :)

Ruuasta haluan sanoa sen verran että ensinnäkin jäätelö... aivan uskomattoman hyvää! Rakastan ulkomailta ostettuja pallojätskejä koska niissä todellakin on sitä makua! Söin mm. kinder jäätelöä, oli taivaallisen ihana kaloripommi, mutta onneksi lomalla ei kaloreita lasketa ;)
Sitte kunnon ruokaan: pitsa ja pasta piti kokea, tottakai. Pitsan koinkin monta kertaa ja pakko sanoa että mun mielestä pitsa oli hieman pettymys, onko joillai käyny toisin?
Musta pitsassa pitää olla suht paksu pohja (niiku suomessaki). Italiassa mun syömissä pitsoissa pohja oli ohut, mut toisaalta juustoa oli ihanan paljon! Ja lemppariksi nousi yllättäen kasvispitsa, missä eri kasvistenpalat oli yllättävän isokokoisia, nam!
Pastakaa musta ei ollut kovin erikoista.
Noh lemppari jälkiruuaks nousi tiramisu ja lempi juomana oli yllätyksenä mulle viini.
Se miks viini oli yllätys oli se, etten oo mikää viinien ystävä, mutta koska italiassa sai halvallaki hyvää viiniä nii kyllä maistu, joskus jopa pari lasillista (heh) !

Ihmisistä sen verra, et joo tosi ystävällistä porukkaa oli Roomassakin :) Iloista ja nauravaista ja tosi flirttailevaa sekä avomielistä, nii ihana vastakohta suomalaisille :D (ei siis millään pahalla, poikkeuksiakin on ja sen me tiedämme kaikki!)

Muuta en oikein osaa sanoa, paitsi sen etten mä pakolla lähtis Rooman hulina pikku lasten kanssa, mutta ehkä joihinkin pienii kylii tai kaupunkeihin kyllä :)

Ja kokemattomia lentäjiä varotan Rooman lentokentästä! Terminaaleja tais olla 4 vaiko 5 ja sitte omaan terminaalii piti mennä metrolla! huhh ku meinas tulla hiki pintaa ku mietti et mite ihmeessä pääsee oman portin luo! No mutta, sitte kysyin rohkeesti apua ja selvisi et metrolla sinne pääsee :) Kysymällä aina selviää ;)

reissuesa

mannertenvälinen nahjus
Ylläpitäjä
Sijainti
Nokia
Sitte kunnon ruokaan: pitsa ja pasta piti kokea, tottakai. Pitsan koinkin monta kertaa ja pakko sanoa että mun mielestä pitsa oli hieman pettymys, onko joillai käyny toisin?

Söin italiassa pizzaa, mutta Kotipizzan Special Opera on edelleen maailman parasta pizzaa minulle. Otokseni oli kyllä liian pieni, täytyy jatkaa tutkimista seuraavalla Italian-käynnillä.

Oi, kuinkas monta pitsaa tuli sulla sitte italiassa syötyä? :)

Ja jos löydät sieltä jonkun mahtavan pitsapaikan seuraavalla reissullas nii pistä nimi muistii ja ilmota mulle (vain siinä tapauksessa että on maailman parhaat pitsat siellä) koska se paikka on sitte tsekattava joskus tulevaisuudessa jos italian pitsojen maine pelastuis sillä! :D

Top Bottom