Interrail, matkustaminen, yöpyminen, budjetti ja ruoka

Elikkäs ensi kesänä 22pv InterRail kaverin kanssa, molemmat silloin 18v. Suunnitelmissa 6-8 maata, 8-15 kaupunkia. Yöpyminen junissa/teltassa/halvoissa hotelleissa.

1. Suunnitelmissa olisi aluksi lentää mahdollisimman halvalla Saksaan säästäen aikaa ja rahaa. Minkälaisia kokemuksia teillä on halpalentoyhtiöistä (Ryanair tms.)? Jos lentolippu maksaa noin 20-30e niin kuinka paljon "ylimääräisiä" kustannuksia halpalentoyhtiöt veloittavat?

2. Hankimme InterRail Global Pass 22pv kortit. Kuinka paljon joutuu maksamaan "special" junista lisämaksua kuinka suuri mahdollisuus näitä junia on vältellä? Paljonko kannataa varata rahaa ylimääräisiin matkustamis maksuihin? Entä bussimaksut kaupungeissa? Mitään kokemuksia Välimeren laivamatkoista, kannattaako?

3. Yöpymisestä...
Maksaako junissa yöpyminen? Luin jostain että kannattaa hankkia jonkinlainen lukko, jolla saa kiinnitettyä rinkan penkkiin, jos meinaa nukkua junassa. Kuinka turvallista junassa nukkuminen käytännössä on?
Kuinka helppoa on löytää telttailupaikka? Useammassa Euroopan maassa ei vissiin joka-miehen-oikeudet ole käytössä, joten onnistuuko leiriytyminen syrjäisemmällä seudulla esim. pellon/metsän reunalle? Camping-alueita varmaankin löytyy joka maasta.
Minkälaisissa hotelleissa kannattaa yöpyä? Kaupungeissa vai kaupungin ulkopuolella? Kaikenlaisista mukavuuksista voin luopua jos pääsee halvemmalla. Tarkoitushan on vain nukkua ja päästä lämpimään suihkuun.

4. Paljonko ruokaan kannattaa varata rahaa? 20-30e/päivä? Kuinka paljon olette itse käyttäneet rahaa ruokaan ja kuinka säästeliäästi?

5. Kesään mennessä saan kerättyä ehkä 1000e käyttörahaa + rahat IR-lippuun, eli noin 40-50e/päivä. Josta parikymppiä ruokaa ja ehkä 5-30e satunnaisiin hotelli/campingalue maksuihin (hinta puoliksi kaverin kanssa). Miltä vaikuttaa? Minkälaisilla budjeteilla olette itse menneet?

Vastaattehan kysymyksiin merkiten numeron vastauksen eteen. :)
Kaikenlainen InterRailaus-vinkkien jakaminen sallittu. :)
Saa kertoa myös omista kokemuksista!

Nice topic! Ite oon lähössä kans ens kesänä reilaamaan ja aikalailla saman tapaisia kysymyksiä on pyörinyt mielessä. Pitää odotella viisaampien vastauksia. :)

Sijainti
Tampere
Huh, tässähän olisi viiden-kuuden ketjun edestä tavaraa, mutta kommentoin tähän kaiken, minkä suinkin muistan. Itse siis reilasin viime kesänä samalla passilla, mutta koska jouduin perhesyiden takia keskeyttämään matkani, jäi osa reissusta tekemättä. Mutta tältä pohjalta osaan kertoa ainakin seuraavaa:

1. Ryanair lentää Frankfurt-Hahniin, mikä on sivussa kaikista suuremmista keskuksista. Lento itsessään on halpa ja ihan ok. Verot tulee yleensä päälle, muita maksuja ei tule, jos pelkillä käsimatkatavaroilla lentää. Mutta silloin tietysti saa mukaan aika rajoitetusti nesteitä, eikä voi ottaa mukaan neulaa parsimista varten, kynsisaksia tai shaveria tai muuta tarpeellista. Sanoisin myös, että kannattaa valita reilin aloituspaikaksi joku muu kaupunki ja yrittää mennä esimerkiksi bussilla, jottei ensimmäinen matkapäivä suotta tuhlaannu. Kannattaa myös valita ekaksi matkustuspäiväksi muutama päivä lentoa myöhemmäksi, että ehtii tutustua aloituskaupunkiin, eikä reilausaikaa kulu (loogista, nay?).

Kesä on reilausaikana vaikea, koska kaikki turistit ovat liikkeellä. Ranskaan en suosittele menemään lainkaan. Juniin täytyy tehdä varaukset ja junissa on kiintiöt, joten voi olla, että joutuu menemään ihmeellisiä viiden tai seitsemän vaihdon kinttureittejä, jos ylipäätään pääsee perille lainkaan. (Ei ole katkeruutta äänessäni ei. Itse jouduin lentämään Ranskan yli, koska minun piti olla Barcelonassa ottamassa ystävättäreni vastaan tiettynä aikana, enkä päässyt menemään junalla Ranskan läpi.) Ylipäätään varausmaksut ovat ihan hillittömät nimenomaan Ranskassa (TGV 26€/juna). Myös Italia ja Espanja vaativat varausmaksut, mutta hinta on hivenen maltillisempi. Espanjan junista maksoimme 3-6€/juna. Itä-Euroopassa varausmaksuja ei usein tarvitse maksaa.

Sanoisin, että minun alkuperäinen suunnitelmani oli liian kunnianhimoinen. Kannattaa valita mieluummin vähemmän, ettei ole koko ajan tuli hännän alla. Jos meinaa 15 kaupunkia kiertää 22 päivässä, se on melko kova tahti. Koska junamatkat vievät kuitenkin aina tunnista jopa kuuteen tuntiin, ei itse kaupungeille jää kovin paljoa aikaa. Ei kannata pilata reiliään ahnehtimalla, vaikka tuntuukin, että pitäisi ehtiä mahdollisimman paljon, ettei menisi rahat hukkaan.

Ylipäätään itä on huomattavasti halvempaa seutua matkustaa, kuin länsi. Ja kannattaa satsata hyvään matkaoppaaseen (kuten vaikka siihen järkyttävän painavaan, mutta todella kätevään Lonely Planetiin), josta usein selviää halvemman budjetin paikat, joissa yöpyä/ruokailla. Myös rinkkaan kannattaa panostaa, nimimerkillä huonosta rinkasta seuraa kipeä selkä. Niin, ja kannattaa ottaa mieluummin mukaan pesuainetta ja pyykätä, kuin roudata mukaan tuhansia vaihtovaatteita. Yksillä farkuilla pärjää erinomaisen hyvin kokonaisen kuukauden. Ja kengät. Hyvät kengät on kaiken aa ja oo.

Hostelleissa auttaa esimerkiksi hostelworld.com, sieltä kannattaa selailla vaihtoehtoja. Kesällä eri maissa on erilaisia virallisia loman alkamisajankohtia, jolloin yhtäkkiä kaikki paikat ovatkin tukossa. (Minähän jäin majapaikatta Brysselissä, kun onnistuin menemään sinne kansallisena vapaapäivänä. Onneksi oli kaveri ja kaverilla sohva.) Aini, minä kuljetin kainalossani tyynyä. Se oli kiva aina junissa, kun saattoi paremmin nukkua. Ja herätti sopivasti hilpeyttä muissa. Olisi auttanut myös satunnaisessa penkillä nukkumisessa, jos niikseen olisi tullut.

Budjettiasioista en osaa sen enempää auttaa, kun en ehtinyt kovin paljon noiden juttujen kanssa puljaamaan ja matkatoverini teki valtaosan varauksista, jotka minä sitten mukisematta maksoin. Mutta hostelleissa kymmenen hengen huoneet ovat yleensä ne halvimmat. Kun satsaa hyvään munalukkoon ja korvatulppiin, säästää pitkän pennin majoituksessa.

Nyt en kyllä muistanut laittaa numeroita. No jospa näistä olisi jotain iloa muuten. Palaan kertomaan, jos tulee mieleen muuta. Myös kysymyksiin vastaan parhaan kykyni mukaan.

Aikamoinen vastaus! o_O Tuli paljon uutta tietoa, kiitos!
Pelottelit pahasti tolla Ranskalla et taidan jättää väliin sen, Pariisissa olisin halunnut käydä. Pääsehän sinne sitten muulloinkin, eikä tarvitse ahnehtia sitten matkakohteissa. :D

Sijainti
Tampere
Pelottelit pahasti tolla Ranskalla et taidan jättää väliin sen, Pariisissa olisin halunnut käydä. Pääsehän sinne sitten muulloinkin, eikä tarvitse ahnehtia sitten matkakohteissa. :D

Heh, no ehkä minun katkeruuteni hivenen värittää tilannetta. Erityisesti muulloin kuin pahimpaan turistiaikaan voi Ranskassakin reilata todennäköisesti suuremmitta ongelmitta. Mutta silti sanoisin, että oman mielenterveyden vuoksi välttäkää sitä Ranskaa kesällä. Pariisi on kiva täsmämatkana, kun ehtii sitten paremmin tutkailla.

Ylipäätään kesällä reilaavan ja matkareittinsä tietävän kannattaa käydä jo ennen matkaa juna-asemalla kyselemässä junien tilanteista ja lippujen varauksista. Kesällä muutkin matkustavat junalla kuin vain reilaajat. Tietenkin se on sitten joustavuudesta ja spontaaniudesta pois, mutta ainakin minä tulin huomanneeksi, että helpotti tilannetta kummasti, kun tiesi varmasti mahtuvansa junaan.

Niin ja yksi hyvä vinkki vielä: rinkkaa pakatessa pakkaa kaikki vaatteesi ja muut tavarasi muovipusseihin. Jos kaatosade yllättää, on koko rinkka alusta loppuun asti märkä alta viden minuutin, ellei satu olemaan sadehuppu jossain ihan hollilla. Lisäksi tavaroita on helpompi kaivaa rinkasta, kun ne ovat pusseissa. On myös helpompi tyhjentää ja laittaa takaisin vaikka koko rinkan sisältö, jos sattuu etsimään jotain, mikä on (niin kuin aina) pohjimmaisena. Erityisesti pussittaminen tulee kysymykseen elektroniikan, rahan, passin ja matkalippujen kohdalla.

Top Bottom