Englantilainen ruoka

Sijainti
Tampere
Puolessa vuodessa ehtii syömään pubissa kerran jos toisenkin. Englantilainen ruokakulttuuri on kyllä melkolailla sitä, mitä on väitettykin: kaikki uppopaistetaan. Pubiruokalistalta löytyvät lähes aina samat jutut: hampurilainen, fish & chips, toast ja eräänlainen pie, joka on useimmiten lihaa ruskeassa kastikkeessa lehtitaikinakuoren alla. Tuo lehtitaikina-juttu oli kyllä erihyvää, sen myönnän. Mutta leivitetty kala ja burgerit alkoivat tulla jo korvasta ulos.

Ja omanlaisensa seikkailu on myös se aamupala, joka on niin tuhti, ettei puoleen päivään tarvitse muuta syödäkään. Pistin perheenikin nauttimaan lähtöaamuna kyseisen lautasellisen ja tekstari tuli lentokoneesta, jossa isä (joka on iso mies) tokaisi, että "Miten voi olla, ettei vieläkään ole nälkä?" Siinähän siis on makkaraa, pekonia, kananmunaa, tomaattia, papuja, herkkusieniä ja paahtoleipää. Kyllä lähtee isompikin nälkä.

Muuten hassu sattumus tuolta ajalta: Jaoin keittiöni 18-vuotiaan englantilaistytön kanssa. Eräänä päivänä Emma avasi jääkaapin oven ja näytti hämmentyneeltä. Sitten hän kääntyi minuun päin ja kysyi: "Umm.. what is THAT?" "Well.. that is cucumber." "Do you EAT it?" "Umm.. yes?" No, jos perus ruokavalio koostuu enimmäkseen lihasta ja perunasta saattaa kurkku herättää hämmennystä. :D Ja minä sentään opiskelin urheiluyliopistossa, jossa ihmisillä oli vähän tavallista suurempi kiinnostus ruokavalioon.

Joo, mutta kaikkiaan näin pidemmän aikaa jo koti-Suomessa olleena olen alkanut jo kaivatakin tiettyjä asioita, kuten teetä ja sitä lihapiirakkajuttua. Sellaista se on, kun johonkin tottuu.

reissuesa

mannertenvälinen nahjus
Ylläpitäjä
Sijainti
Nokia
Englantilaisen aamiaisen ravitsevuuden olen itsekin huomannut. Terveellisyyden kanssa voi kyllä olla vähän niin ja näin. Reilulla aamiaisella saattaa viilettää (lue: löhötä rannalla) jopa viisi tuntia ennen ruokailua. Papuja en kylläkään yleensä syö.

kuutena kesänä Englannissa kielikurssilaisten kanssa olleena en ollenkaan ihmettele Jamie Oliverin kouluruokakampanjaa. kielikurssilaiset sai isäntäperheiltään lounaspaketin kouluun, yleensä lounaspaketti sisälsi leivän (vaaleaa paahtoleipää, välissä juustoa tai säilykelihaa tms), pienen pussin sipsejä, suklaa- tai keksipatukan ja limsaa tai mehua. Tosi harvoin mitään hedelmää tai vihannesta.
Itse asuin myös aina paikallisessa isäntäperheessä, perinteisen aamiaisen sain vain kerran, yleensä aamiainen oli vaaleaa paahtoleipää margariinilla tai marmeladilla, teetä ja muroja tai jogurttia.
Ja ranskalaisiaperunoita en kotiin palattua enää halunnut nähdäkään

kyllä se on melko täyttävä se englantilainen aamupala. Olin itse englannissa kolmisen viikkoa ja tuli syötyä tota aamupalaa niin eipä tullu iha heti nälkä.. Tein sitten vielä koulussa kyselyn että mites toi aamupala jääkö nälkä vai ei, nii suurin osa sanoi ettei tarvii kyllä pitkää aikaa syödä kun on vetässy sen aamupalan napaan :) Kyllä tuli haikea mieli kun teki ton kysely hommelin! mäki kaipaan kyllä teetä aika paljon mutta en niinkään sitä täyttävää aamupalaa.

Sijainti
Tampere
Itse en ole englantilaista aamupalaa koskaan maistanut, mutta haluaisin kokeilla sitä joskus. Onko sellainen hyvä ruokapaikka olemassa Suomessa? Ja jos on, niin missä?

Top Bottom