Mistä Finnairin lakossa oli kysymys?

Keskustelu osiossa 'Muu matkailukeskustelu', aloittaja reissuesa, 12/12/10.

  1. reissuesa

    reissuesa Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    23/11/10
    Sijainti:
    Nokia
    Finnairin lakko kesti yhdeksän päivää ja maksoi noin 20 miljoonaa euroa. Finnairin tulos oli jo kääntynyt pari miljoonaa plussalle tänä vuonna, mutta lakon ansiosta Finnair tekee tänä vuonna tappiollisen tuloksen. Verkkouutisten mukaan yhtiöllä on kuitenkin varaa käydä pitkiäkin työtaisteluja kustannusrakenteensa keventämiseksi. Finnair on haalinut satojen miljoonien varat tulevia konekauppoja varten, mutta rahoja voi aluksi vipata kilpailukyvyn parantamiseen.

    Mitä tämän työtaistelun tuloksena sitten saavutettiin? Finnairin saavutukset olivat mahdollisuus käyttää aasialaisia lentoemäntiä kaukolennoilla nykyistä enemmän (aikaisemmin ka. max. 2,4 ja nyt 3 kpl per lento); lomat laajemmalle aikavälille, joten sijaisia ei tarvita niin paljon loma-aikoina; yhden ansaintavapaan poistuminen Bangkok-Hongkong -lentosarjoista; pitkien lentojen miehistövaatimuksen vähennys; palkan nousu 0,6 % eli vähemmän kuin Ilmailualan unionilla.

    Työntekijöiden lepoaikoihin ja palautumisvapaisiin Finnair ei saanut haluamiaan huononnuksia, vaan ne pysyivät ennallaan. Työntekijät halusivat ja saivat pitkän kolmevuotisen työehtosopimuksen ja irtisanomissuojan ensi vuoden loppuun. Siitä ei ole tietoa kuinka paljon Finnair maksaa aasialaisille lentoemännille palkkaa. (AL 11.12.10)

    Säästääkö Finnair näiden muutoksen seurauksena niin paljon, että 20 miljoonaa kannatti käyttää työtaisteluun?
     
  2. Finlandese

    Finlandese

    Liittynyt:
    16/1/11
    Lentotarjoilijoiden änkyröinti oli kummallista. Eikö paperiänkyrät opettaneet mitään (tehtaita jouduttiin sulkemaan)? Nykyajan globalisoituvassa maailmassa ei voi pärjätä suljetun maailman säännöillä. 5k-6k:n palkka jossain valtionyhtiön tarjoiluhommissa ei voi olla kestävää, jos kilpailevat halpayhtiöt maksavat vaikka pari tonnia. Finnairin pitäisi muuttua holding-yhtiöksi, joka ostaa lentopalvelut muilta ja vain markkinoida niitä. Tähän varmasti ollaan menossa.

    Sama muillakin aloilla: Miksi maksaa kännykkälaturista kymppiä Suomesta, kun tilasin kolme autolaturia kympillä Hong Kongista ?
     
Lataa...
Tags:

Jaa tämä sivu